חינוך ילדים, תסמונת הילד המוכה, איך לחנך ילדים לפי רבי נחמן מברסלב? לחנך בלי לעשות רע, לחנך מתוך אהבה, חינוך מתוך אהבה, הורים מתעללים, הילד הפנימי, להאשים את ההורים, איך לגדל ילדים? בעיות התנהגות אצל ילדים, חלק 1
איך לחנך ילדים בלי לעשות להם רע?
אליעד כהן מסביר לעומק את המושג "חינוך ילדים", ומבהיר תחילה שהמונח "חינוך" תמיד מתייחס לסיטואציה שבה יש התנגשות בין הרצון של המחנך לרצון של המחונך. אם הילד היה מתנהג בדיוק כפי שההורה רוצה, לא היה שום צורך לחנך אותו, ולכן חינוך במהותו הוא תהליך של הגבלה וצמצום הרצון של הילד.
לדוגמה, אם ילד רוצה להכניס את היד לתוך שקע חשמלי, ההורה יכול לעצור אותו בצורה ברורה וישירה, או להסביר לו את הסכנות בסיפור. כך או כך, הוא מחויב להפעיל מידה מסוימת של כוח, או במילים אחרות - להכניס מידה מסוימת של סבל לחיי הילד כדי לשמור עליו מנזק גדול יותר. לכן, כל חינוך מכיל בתוכו בהכרח מידה מסוימת של רע.
אליעד כהן מוסיף ומבהיר שאם מישהו מתנגד להפעיל כוח בכלל, הוא למעשה לא יוכל לחנך אף אחד ואף לא את עצמו. הוא מדגים: אם אדם רוצה להפסיק לעשן, הוא חייב להגביל את עצמו. אם הוא לא יהיה מוכן לפגוע בעצמו, כלומר, להרגיש רע כלשהו בכך שימנע מעצמו את הסיגריות, הוא לעולם לא יפסיק לעשן.
מה רבי נחמן מברסלב אומר על חינוך ילדים?
אליעד כהן מצטט את רבי נחמן מברסלב, בשיחות הר"ן, שאומר כי "מסוגל לבנים לבלי להיות דבוק בהם ולשעשע בהם בכל פעם". כלומר, רבי נחמן מסביר שכדי לגדל ילדים בצורה נכונה, יש לשמור על מרחק מסוים מהילד. להיות צמוד מדי לילדים, או משועשע ומעורב בכל פעולה שלהם, פוגע בחינוך שלהם. ההסבר של אליעד לדברי רבי נחמן הוא שכאשר ההורה כל הזמן דבוק לילדיו, הוא מונע מהם להתמודד עם אתגרים, ובכך למעשה מונע מהם להתפתח ולגדול.
אליעד כהן מדגים את העניין בדוגמאות מעשיות: אם ילד קטן רב על נדנדה או מתנהג באלימות, רוב האנשים יגידו "הוא קטן, לא נורא, הוא ילמד אחר כך". אבל לפי אליעד, זו טעות. כאשר הילד קטן, זו בדיוק ההזדמנות ללמד אותו להתנהג בצורה נכונה, כי אם תחכה שיהיה גדול יותר, יהיה הרבה יותר קשה לתקן אותו. בדיוק כמו עץ קטן - קל ליישר אותו כשהוא צעיר, וכשהוא מתבגר, אם הוא כבר גדל עקום, יהיה קשה מאוד לתקן אותו.
למה ההורים לא מוכנים לחנך מתוך פחד לפגוע בילד?
אליעד מסביר שהרבה הורים נמנעים מלחנך את ילדיהם בגלל שהם מזדהים איתם ומרגישים רע כשהם מצמצמים את הרצון שלהם. ההורה חושב לעצמו: "למה שאעשה לילד שלי רע עכשיו, אם ממילא בעתיד הוא יסבול?" אליעד מציין שזו טעות, מכיוון שאם לא תחנך את הילד עכשיו, הוא בהכרח יסבול הרבה יותר בעתיד.
האם להורים יש אחריות מוחלטת על מצב הילד בבגרותו?
אליעד כהן מסביר שטרנד נפוץ היום הוא להאשים את ההורים בכל הבעיות שיש לאדם בבגרותו. אנשים אומרים לעצמם: "רע לי כי ההורים שלי התעללו בי, כי פגעו בי, כי השפילו אותי." הוא מדגיש שזוהי הסתכלות בעייתית, כי בסופו של דבר, כל אדם אחראי על חייו, ללא...
אליעד כהן מסביר לעומק את המושג "חינוך ילדים", ומבהיר תחילה שהמונח "חינוך" תמיד מתייחס לסיטואציה שבה יש התנגשות בין הרצון של המחנך לרצון של המחונך. אם הילד היה מתנהג בדיוק כפי שההורה רוצה, לא היה שום צורך לחנך אותו, ולכן חינוך במהותו הוא תהליך של הגבלה וצמצום הרצון של הילד.
לדוגמה, אם ילד רוצה להכניס את היד לתוך שקע חשמלי, ההורה יכול לעצור אותו בצורה ברורה וישירה, או להסביר לו את הסכנות בסיפור. כך או כך, הוא מחויב להפעיל מידה מסוימת של כוח, או במילים אחרות - להכניס מידה מסוימת של סבל לחיי הילד כדי לשמור עליו מנזק גדול יותר. לכן, כל חינוך מכיל בתוכו בהכרח מידה מסוימת של רע.
אליעד כהן מוסיף ומבהיר שאם מישהו מתנגד להפעיל כוח בכלל, הוא למעשה לא יוכל לחנך אף אחד ואף לא את עצמו. הוא מדגים: אם אדם רוצה להפסיק לעשן, הוא חייב להגביל את עצמו. אם הוא לא יהיה מוכן לפגוע בעצמו, כלומר, להרגיש רע כלשהו בכך שימנע מעצמו את הסיגריות, הוא לעולם לא יפסיק לעשן.
מה רבי נחמן מברסלב אומר על חינוך ילדים?
אליעד כהן מצטט את רבי נחמן מברסלב, בשיחות הר"ן, שאומר כי "מסוגל לבנים לבלי להיות דבוק בהם ולשעשע בהם בכל פעם". כלומר, רבי נחמן מסביר שכדי לגדל ילדים בצורה נכונה, יש לשמור על מרחק מסוים מהילד. להיות צמוד מדי לילדים, או משועשע ומעורב בכל פעולה שלהם, פוגע בחינוך שלהם. ההסבר של אליעד לדברי רבי נחמן הוא שכאשר ההורה כל הזמן דבוק לילדיו, הוא מונע מהם להתמודד עם אתגרים, ובכך למעשה מונע מהם להתפתח ולגדול.
אליעד כהן מדגים את העניין בדוגמאות מעשיות: אם ילד קטן רב על נדנדה או מתנהג באלימות, רוב האנשים יגידו "הוא קטן, לא נורא, הוא ילמד אחר כך". אבל לפי אליעד, זו טעות. כאשר הילד קטן, זו בדיוק ההזדמנות ללמד אותו להתנהג בצורה נכונה, כי אם תחכה שיהיה גדול יותר, יהיה הרבה יותר קשה לתקן אותו. בדיוק כמו עץ קטן - קל ליישר אותו כשהוא צעיר, וכשהוא מתבגר, אם הוא כבר גדל עקום, יהיה קשה מאוד לתקן אותו.
למה ההורים לא מוכנים לחנך מתוך פחד לפגוע בילד?
אליעד מסביר שהרבה הורים נמנעים מלחנך את ילדיהם בגלל שהם מזדהים איתם ומרגישים רע כשהם מצמצמים את הרצון שלהם. ההורה חושב לעצמו: "למה שאעשה לילד שלי רע עכשיו, אם ממילא בעתיד הוא יסבול?" אליעד מציין שזו טעות, מכיוון שאם לא תחנך את הילד עכשיו, הוא בהכרח יסבול הרבה יותר בעתיד.
האם להורים יש אחריות מוחלטת על מצב הילד בבגרותו?
אליעד כהן מסביר שטרנד נפוץ היום הוא להאשים את ההורים בכל הבעיות שיש לאדם בבגרותו. אנשים אומרים לעצמם: "רע לי כי ההורים שלי התעללו בי, כי פגעו בי, כי השפילו אותי." הוא מדגיש שזוהי הסתכלות בעייתית, כי בסופו של דבר, כל אדם אחראי על חייו, ללא...
- איך לחנך ילדים לפי רבי נחמן מברסלב?
- האם מותר לחנך ילדים מתוך כפייה?
- איך להתמודד עם בעיות התנהגות של ילדים?
- מהי תסמונת הילד המוכה?
- האם להאשים את ההורים בבעיות שלי?
- מה זה הילד הפנימי?