איך לתת למישהו מוטיבציה? איך לעזור למישהו שאין לו חשק לכלום? איך לשכנע ילד לעשות משהו עם עצמו? הילד לא רוצה לעשות כלום, חרדת ביצוע, פחד מכישלון, הדרכת הורים, פחד להתחיל עם בחורה, איך ליצור מוטיבציה לעשייה? חלק 1
איך לתת למישהו מוטיבציה כשאין לו חשק לכלום?
אנשים רבים חווים מצבים שבהם אין להם כוח או חשק לבצע שום פעולה. המצב הזה יכול להתבטא אצל ילדים שמסרבים ללמוד או לצאת מהבית, אנשים שסובלים מחרדת ביצוע, או כאלו שפשוט מרגישים חסרי אונים. אליעד כהן מסביר שכדי להבין איך לתת למישהו מוטיבציה בצורה אפקטיבית, חשוב קודם להבין את המנגנון הבסיסי של האדם: אנשים פועלים מתוך מחשבה שהפעולה תביא להם יותר תועלת מנזק. כלומר, אם אדם מעריך שביצוע פעולה מסוימת יגרום לו יותר טוב מרע, הוא יבצע אותה. לכן, באופן עקרוני, ישנן שתי דרכים לתת לאדם מוטיבציה: לגרום לו לחשוב שהפעולה תביא לו תועלת רבה, או לגרום לו לפחד מאוד מהנזק של אי - עשייתה.
למה שכנוע בעזרת הבטחות לטוב או איומים לא תמיד עובד?
ניקח כדוגמה ילד או נער שנמצא בבית, ללא עבודה או לימודים, שאין לו חשק לקום ולצאת מהבית. אפשרות אחת היא להגיד לו שאם יצא מהבית, החיים שלו ישתפרו, יהיו לו חברים, כסף, זוגיות, והכל יסתדר לו. אבל בפועל, לרוב זה לא עובד, כי בתוך תוכו האדם לא באמת מאמין שזה אכן אפשרי או ריאלי עבורו. הוא כבר מיואש ומאמין שהסיכוי להצליח נמוך מדי.
אפשרות שנייה היא לאיים עליו. למשל להגיד לו שאם לא יעבוד, יענישו אותו או ייקחו ממנו משהו. גם גישה זו בעייתית ולא יעילה. ראשית, כי זה עלול להכניס אותו לדיכאון עמוק יותר, ובמקרים מסוימים אף לגרום לו למחשבות אובדניות. שנית, האדם ממילא כבר מרגיש רע לגבי עצמו, ולכן איום לא מוסיף לו מוטיבציה אלא דווקא עלול לגרום לו להרגיש חסר ערך עוד יותר.
למה שכנוע חיובי ושלילי לא עובדים ואיך להתגבר על הבעיה?
הסיבה ששני הפתרונות האלה לא עובדים נובעת מכך שהבעיה האמיתית נמצאת במקום אחר לגמרי: לא מדובר בכך שהאדם באמת לא רוצה לעשות כלום, אלא בכך שבתוך תוכו הוא רוצה לעשות, אך הוא מפחד. הוא חושש מכישלון, מחרדת ביצוע, מדחייה חברתית או מחוסר יכולת להתמודד עם המציאות. ככל שנדגיש בפניו שהמצב שלו יהיה רע אם הוא לא יפעל, או שננסה להבטיח לו אושר מוחלט אם כן יעשה זאת - הוא רק יתחזק בייאוש שלו, מכיוון שהוא יודע מראש שהבטחות אלו אינן ריאליות, או שהוא לא מאמין שהוא מסוגל להשיג אותן.
מה הדרך הנכונה לעזור למי שחווה חרדת ביצוע ופחד מכישלון?
אליעד כהן מציע גישה שונה לחלוטין, גישה של "הפוך על הפוך". מהות הגישה הזאת היא לגרום לאדם לאהוב את עצמו ללא תנאים, מבלי לדרוש ממנו להשתנות. המפתח הוא לא לשדר לו שהוא חייב להצליח, אלא להיפך, לגרום לו להבין שזה בסדר להיות כמו שהוא כרגע: בלי עבודה, בלי זוגיות, בלי כסף ובלי הישגים. המטרה היא להביא אותו להרגיש בנוח ובשלום עם המצב הקיים, אפילו אם הוא אינו אידיאלי.
מדוע השיטה הזו עובדת? כי כאשר האדם מתחיל לאהוב את עצמו ללא תנאים, הוא פחות מפחד לנסות. הוא כבר לא מרגיש שאם ייכשל הוא יהיה גרוע יותר, כי הוא כבר קיבל את עצמו כפי שהוא. לכן, דווקא מתוך הקבלה והשלווה הפנימית הזו, הוא ירגיש שיש לו אומץ רב יותר לנסות דברים חדשים, להתמודד עם כישלונות אפשריים, ולהתמודד עם האתגרים שעד היום שיתקו אותו.
איך יוצרים תחושת ערך עצמי ללא תנאים?
כדי שהגישה הזו תעבוד באמת, יש צורך...
אנשים רבים חווים מצבים שבהם אין להם כוח או חשק לבצע שום פעולה. המצב הזה יכול להתבטא אצל ילדים שמסרבים ללמוד או לצאת מהבית, אנשים שסובלים מחרדת ביצוע, או כאלו שפשוט מרגישים חסרי אונים. אליעד כהן מסביר שכדי להבין איך לתת למישהו מוטיבציה בצורה אפקטיבית, חשוב קודם להבין את המנגנון הבסיסי של האדם: אנשים פועלים מתוך מחשבה שהפעולה תביא להם יותר תועלת מנזק. כלומר, אם אדם מעריך שביצוע פעולה מסוימת יגרום לו יותר טוב מרע, הוא יבצע אותה. לכן, באופן עקרוני, ישנן שתי דרכים לתת לאדם מוטיבציה: לגרום לו לחשוב שהפעולה תביא לו תועלת רבה, או לגרום לו לפחד מאוד מהנזק של אי - עשייתה.
למה שכנוע בעזרת הבטחות לטוב או איומים לא תמיד עובד?
ניקח כדוגמה ילד או נער שנמצא בבית, ללא עבודה או לימודים, שאין לו חשק לקום ולצאת מהבית. אפשרות אחת היא להגיד לו שאם יצא מהבית, החיים שלו ישתפרו, יהיו לו חברים, כסף, זוגיות, והכל יסתדר לו. אבל בפועל, לרוב זה לא עובד, כי בתוך תוכו האדם לא באמת מאמין שזה אכן אפשרי או ריאלי עבורו. הוא כבר מיואש ומאמין שהסיכוי להצליח נמוך מדי.
אפשרות שנייה היא לאיים עליו. למשל להגיד לו שאם לא יעבוד, יענישו אותו או ייקחו ממנו משהו. גם גישה זו בעייתית ולא יעילה. ראשית, כי זה עלול להכניס אותו לדיכאון עמוק יותר, ובמקרים מסוימים אף לגרום לו למחשבות אובדניות. שנית, האדם ממילא כבר מרגיש רע לגבי עצמו, ולכן איום לא מוסיף לו מוטיבציה אלא דווקא עלול לגרום לו להרגיש חסר ערך עוד יותר.
למה שכנוע חיובי ושלילי לא עובדים ואיך להתגבר על הבעיה?
הסיבה ששני הפתרונות האלה לא עובדים נובעת מכך שהבעיה האמיתית נמצאת במקום אחר לגמרי: לא מדובר בכך שהאדם באמת לא רוצה לעשות כלום, אלא בכך שבתוך תוכו הוא רוצה לעשות, אך הוא מפחד. הוא חושש מכישלון, מחרדת ביצוע, מדחייה חברתית או מחוסר יכולת להתמודד עם המציאות. ככל שנדגיש בפניו שהמצב שלו יהיה רע אם הוא לא יפעל, או שננסה להבטיח לו אושר מוחלט אם כן יעשה זאת - הוא רק יתחזק בייאוש שלו, מכיוון שהוא יודע מראש שהבטחות אלו אינן ריאליות, או שהוא לא מאמין שהוא מסוגל להשיג אותן.
מה הדרך הנכונה לעזור למי שחווה חרדת ביצוע ופחד מכישלון?
אליעד כהן מציע גישה שונה לחלוטין, גישה של "הפוך על הפוך". מהות הגישה הזאת היא לגרום לאדם לאהוב את עצמו ללא תנאים, מבלי לדרוש ממנו להשתנות. המפתח הוא לא לשדר לו שהוא חייב להצליח, אלא להיפך, לגרום לו להבין שזה בסדר להיות כמו שהוא כרגע: בלי עבודה, בלי זוגיות, בלי כסף ובלי הישגים. המטרה היא להביא אותו להרגיש בנוח ובשלום עם המצב הקיים, אפילו אם הוא אינו אידיאלי.
מדוע השיטה הזו עובדת? כי כאשר האדם מתחיל לאהוב את עצמו ללא תנאים, הוא פחות מפחד לנסות. הוא כבר לא מרגיש שאם ייכשל הוא יהיה גרוע יותר, כי הוא כבר קיבל את עצמו כפי שהוא. לכן, דווקא מתוך הקבלה והשלווה הפנימית הזו, הוא ירגיש שיש לו אומץ רב יותר לנסות דברים חדשים, להתמודד עם כישלונות אפשריים, ולהתמודד עם האתגרים שעד היום שיתקו אותו.
איך יוצרים תחושת ערך עצמי ללא תנאים?
כדי שהגישה הזו תעבוד באמת, יש צורך...
- איך להתמודד עם חרדת ביצוע?
- איך לתת לילד מוטיבציה?
- מה עושים עם ילד שלא רוצה לעשות כלום?
- איך לעזור לאדם שמפחד להיכשל?
- איך ליצור תחושת ערך עצמי ללא תנאים?
- איך לתת למישהו כוח להתחיל לפעול?