הדרכה להורים, איך לשכנע ילדים? איך לגרום לילד לא לצעוק? לגרום לילד להתנהג בצורה בוגרת, לחנך ילד נכון, איך להעיר לילד? איך לגרום לילד לחשוב? איך לגרום לילד להירגע? בעיות התנהגות אצל ילדים, חינוך ילדים
איך לגרום לילד לא לצעוק ולהתנהג בצורה בוגרת?
אליעד כהן מסביר על התנהלות נכונה של הורים מול ילדים כדי לפתור בעיות התנהגות, כמו ילד שצועק, מתעצבן או מגיב באופן לא רגוע למצבים פשוטים. כדי להבין כיצד לגרום לילד להפסיק לצעוק ולהתחיל לחשוב בצורה בוגרת, אליעד נותן דוגמה מפורטת על ילדה שהתלוננה כי הפסטה שלה נגעה בטיפה של קטשופ. הוא משתמש בדוגמה זו כדי להמחיש איך צריך לשאול את הילד שאלות באופן שמטרתן להביא אותו להבנה עצמית ולהרגעה.
מהי הדרך הנכונה להעיר לילד ולהרגיע אותו במצבי לחץ?
אליעד כהן מסביר שכאשר הילד מתלונן או מתעצבן, התגובה האוטומטית של ההורה היא לרוב לפסול את תלונתו או לבטל אותה. למשל, כשהילדה אומרת "הפסטה נגעה בקטשופ וזה מגעיל אותי, " התגובה המיידית של ההורה היא "אז מה אם זה נגע? מה הבעיה?" התגובה הזאת יוצרת התנגדות ותחושת אי - הבנה אצל הילד.
במקום זאת, יש לשאול את הילד שאלות כמו: "למה זה מפריע לך?" בצורה אמיתית וסקרנית. מטרת השאלות היא להבין את נקודת המבט שלו ולהוביל אותו להבנה עצמית של הרגשות והתגובות שלו. למשל, במקרה של הילדה, במקום להגיד "מה הבעיה?" יש לשאול אותה "למה זה מפריע לך?" ואם היא אומרת "כי זה מגעיל אותי, " לשאול "מה מגעיל אותך בזה?" ולאחר מכן לפרק את התלונה לחלקים: האם הקטשופ עצמו מגעיל, או אולי הפסטה עצמה? אם שניהם טעימים לה בנפרד, מה בדיוק מפריע לה בשילוב? המטרה של שאלות אלו היא להוריד את הלחץ ולהוביל אותה להבנה שאין באמת בעיה גדולה כפי שהיא מרגישה.
מה החשיבות של ניתוח הנחות יסוד מול ילדים?
אליעד כהן מדגיש שכאשר הילד מגיב בצעקה או בכעס, ישנן הנחות יסוד שעומדות מאחורי ההתנהגות שלו. הוא מסביר שכל פעם שהילד מגיב בהגזמה, זה סימן שיש בתוכו הנחת יסוד חזקה ולא מודעת שגורמת לו להתנהג ככה. במקרה של הילדה והפסטה, ההנחות היסוד הן "אני לא רוצה שהפסטה תיגע בקטשופ, " והנחת יסוד נוספת שאולי גורמת לתגובה חריפה: "אם משהו לא מתאים לרצונותיי, עליי לצעוק כדי שישימו לב ויטפלו בבעיה שלי."
המטרה של ההורה במקרה זה היא להוביל את הילד להכרה והבנה של אותן הנחות יסוד פנימיות שמפעילות אותו. כאשר הילד מבין שהוא מגיב מתוך הנחות אלו, ניתן לעבוד איתו על כך שיש דרכים נוספות וטובות יותר להתמודד עם המציאות, במקום לצעוק או להתרגז.
מדוע חשוב ללמד את הילד להטיל ספק ברגשות ובמחשבות שלו?
אליעד כהן מסביר שהמיומנות החשובה ביותר שניתן ללמד ילד היא היכולת להטיל ספק במה שהוא מרגיש וחושב. אם הילדה אומרת "זה מגעיל אותי, " ההורה יכול לעזור לה לבחון את זה - האם זה באמת מגעיל, או שזה רק נראה לה מגעיל? אולי הטעם דווקא טעים לה, ורק המראה מפריע לה? ככל שהילד לומד לשאול את עצמו שאלות אלו, הוא יוכל להירגע ולהתמודד טוב יותר עם מצבים בהם דברים לא מסתדרים בדיוק כפי שהוא רוצה.
איך לגרום לילד להפסיק לצעוק ולהתחיל לתקשר בנחת?
כאשר הילדה צועקת בגלל משהו שמפריע לה, ההורה צריך לשאול אותה באופן ישיר: "למה את צועקת? מה המטרה של הצעקה?" ולגרום לה להבין שהיא יכולה להשיג את מה שהיא רוצה גם ללא צעקות. לדוגמה, אם היא צועקת כי היא רוצה להפריד בין הפסטה והקטשופ, ההורה יכול לשאול: "את חושבת שאם תבקשי בשקט, לא יעשו את זה בשבילך?" כך היא לומדת שיש דרכים אחרות לתקשר את מה שהיא רוצה, מלבד צעקות.
אליעד מדגיש שההתנהגות של הילד נובעת לעיתים מהתניה שלמד בבית - שהדרך להשיג תשומת לב היא לצעוק. אם ההורים מגיבים לצעקה באופן שבו...
אליעד כהן מסביר על התנהלות נכונה של הורים מול ילדים כדי לפתור בעיות התנהגות, כמו ילד שצועק, מתעצבן או מגיב באופן לא רגוע למצבים פשוטים. כדי להבין כיצד לגרום לילד להפסיק לצעוק ולהתחיל לחשוב בצורה בוגרת, אליעד נותן דוגמה מפורטת על ילדה שהתלוננה כי הפסטה שלה נגעה בטיפה של קטשופ. הוא משתמש בדוגמה זו כדי להמחיש איך צריך לשאול את הילד שאלות באופן שמטרתן להביא אותו להבנה עצמית ולהרגעה.
מהי הדרך הנכונה להעיר לילד ולהרגיע אותו במצבי לחץ?
אליעד כהן מסביר שכאשר הילד מתלונן או מתעצבן, התגובה האוטומטית של ההורה היא לרוב לפסול את תלונתו או לבטל אותה. למשל, כשהילדה אומרת "הפסטה נגעה בקטשופ וזה מגעיל אותי, " התגובה המיידית של ההורה היא "אז מה אם זה נגע? מה הבעיה?" התגובה הזאת יוצרת התנגדות ותחושת אי - הבנה אצל הילד.
במקום זאת, יש לשאול את הילד שאלות כמו: "למה זה מפריע לך?" בצורה אמיתית וסקרנית. מטרת השאלות היא להבין את נקודת המבט שלו ולהוביל אותו להבנה עצמית של הרגשות והתגובות שלו. למשל, במקרה של הילדה, במקום להגיד "מה הבעיה?" יש לשאול אותה "למה זה מפריע לך?" ואם היא אומרת "כי זה מגעיל אותי, " לשאול "מה מגעיל אותך בזה?" ולאחר מכן לפרק את התלונה לחלקים: האם הקטשופ עצמו מגעיל, או אולי הפסטה עצמה? אם שניהם טעימים לה בנפרד, מה בדיוק מפריע לה בשילוב? המטרה של שאלות אלו היא להוריד את הלחץ ולהוביל אותה להבנה שאין באמת בעיה גדולה כפי שהיא מרגישה.
מה החשיבות של ניתוח הנחות יסוד מול ילדים?
אליעד כהן מדגיש שכאשר הילד מגיב בצעקה או בכעס, ישנן הנחות יסוד שעומדות מאחורי ההתנהגות שלו. הוא מסביר שכל פעם שהילד מגיב בהגזמה, זה סימן שיש בתוכו הנחת יסוד חזקה ולא מודעת שגורמת לו להתנהג ככה. במקרה של הילדה והפסטה, ההנחות היסוד הן "אני לא רוצה שהפסטה תיגע בקטשופ, " והנחת יסוד נוספת שאולי גורמת לתגובה חריפה: "אם משהו לא מתאים לרצונותיי, עליי לצעוק כדי שישימו לב ויטפלו בבעיה שלי."
המטרה של ההורה במקרה זה היא להוביל את הילד להכרה והבנה של אותן הנחות יסוד פנימיות שמפעילות אותו. כאשר הילד מבין שהוא מגיב מתוך הנחות אלו, ניתן לעבוד איתו על כך שיש דרכים נוספות וטובות יותר להתמודד עם המציאות, במקום לצעוק או להתרגז.
מדוע חשוב ללמד את הילד להטיל ספק ברגשות ובמחשבות שלו?
אליעד כהן מסביר שהמיומנות החשובה ביותר שניתן ללמד ילד היא היכולת להטיל ספק במה שהוא מרגיש וחושב. אם הילדה אומרת "זה מגעיל אותי, " ההורה יכול לעזור לה לבחון את זה - האם זה באמת מגעיל, או שזה רק נראה לה מגעיל? אולי הטעם דווקא טעים לה, ורק המראה מפריע לה? ככל שהילד לומד לשאול את עצמו שאלות אלו, הוא יוכל להירגע ולהתמודד טוב יותר עם מצבים בהם דברים לא מסתדרים בדיוק כפי שהוא רוצה.
איך לגרום לילד להפסיק לצעוק ולהתחיל לתקשר בנחת?
כאשר הילדה צועקת בגלל משהו שמפריע לה, ההורה צריך לשאול אותה באופן ישיר: "למה את צועקת? מה המטרה של הצעקה?" ולגרום לה להבין שהיא יכולה להשיג את מה שהיא רוצה גם ללא צעקות. לדוגמה, אם היא צועקת כי היא רוצה להפריד בין הפסטה והקטשופ, ההורה יכול לשאול: "את חושבת שאם תבקשי בשקט, לא יעשו את זה בשבילך?" כך היא לומדת שיש דרכים אחרות לתקשר את מה שהיא רוצה, מלבד צעקות.
אליעד מדגיש שההתנהגות של הילד נובעת לעיתים מהתניה שלמד בבית - שהדרך להשיג תשומת לב היא לצעוק. אם ההורים מגיבים לצעקה באופן שבו...
- איך להרגיע ילד כועס?
- איך להתמודד עם ילד שצועק?
- חינוך ילדים לחשיבה בוגרת
- איך ללמד ילד להטיל ספק?
- איך להעיר לילדים בצורה נכונה?
- הדרכה להורים לילדים עם בעיות התנהגות