התמכרות למסכים, התמכרות למחשב, התמכרות למשחקי מחשב, התמכרות לאינטרנט, התמכרות לסלולאר, התמכרות לטלפון, התמכרות למשחקי וידאו, התמכרות למשחקי רשת, התמכרות למשחקים, איך לחנך ילדים? טיפול בהתמכרויות ילדים, טיפול בילד מכור
איך להתמודד עם התמכרות למשחקי מחשב?
כאשר מדובר בילד המכור למשחקי מחשב, ישנם שני גורמים עיקריים שצריך לקחת בחשבון:
1. הילד מבלה יותר מדי זמן במשחקים.
2. הזמן שהוא משקיע במשחקים בא על חשבון פעילויות אחרות כמו לימודים, סידור חדר או יציאה עם חברים.
השלב הראשון הוא להבין את הסיבה לכך שהילד מעדיף לשחק במשחקי מחשב מאשר לעסוק במשימות אחרות. אחת השאלות החשובות שיש לשאול היא: מה התחושות הטובות שהוא מקבל מהמשחקים?
תשובות כלליות כמו "כיף", "הנאה", "שמח" אינן מספקות, ויש צורך למצוא את התחושות הספציפיות שהילד חווה במשחקים. לדוגמה, ייתכן שהילד משחק במשחקי מחשב כי הוא מרגיש שהוא שולט במצב, שהוא בונה מציאות משלו, ושיש לו את היכולת לקבוע את מהלך המשחק. תחושות אלו של שליטה ויכולת עשויות להיות חסרות בחייו האמיתיים.
במקרה כזה, יש לזהות את התחומים בהם הילד מרגיש חסר שליטה בחייו, ולנסות לספק לו תחושות דומות של שליטה במצבים אחרים, למשל במשימות שהוא יכול להצליח בהן.
דוגמה נוספת עשויה להיות אם הילד משחק בתפקידים של דמויות חזקות או גיבורים, בעוד שבמציאות הוא מרגיש חסר יכולת. במקרה כזה, יש לזהות את התחומים בהם הילד מרגיש חסר יכולת ולסייע לו לפתח כישורים שיכולים להעניק לו תחושת הצלחה.
לאחר שמזהים את התחושות הטובות שהילד מקבל מהמשחקים, יש למצוא דרכים להעניק לו את אותן תחושות בדרכים אחרות. אם הוא מרגיש שליטה במשחקים, אפשר ללמד אותו כיצד להשיג תחושת שליטה בפעילויות אחרות.
מה הרגשות הרעות שהילד מרגיש כשעושה דברים אחרים?
לאחר שמבינים מה הילד מקבל מהמשחקים, יש לשאול: מה הרגשות הרעות שהוא מרגיש כאשר הוא עוסק בדברים אחרים? למשל, האם הוא לא אוהב לעשות שיעורים? האם הוא לא נהנה מלהיות עם חברים או לסדר את חדרו?
אם, לדוגמה, הוא לא אוהב לסדר את חדרו, יש להבין מה בדיוק רע לו בזה. האם הוא לא מצליח לעשות זאת בצורה מסודרת? האם זה משעמם לו? האם הוא מרגיש שאין לו שליטה על איך לסדר את החדר?
השלב הבא הוא לשנות את הדרך בה הילד רואה את הפעילויות השונות. יש להפחית את התחושות הרעות שהוא מרגיש כאשר הוא עוסק במשימות כמו סידור חדר, ולעזור לו למצוא תחושות הצלחה ויכולת גם בפעילויות יומיומיות.
השלב הבא - שינוי התחושות והפחתת ההתמכרות
לאחר שמבינים את התחושות הטובות וההרגשות הרעות, השלב הבא הוא לשנות את הדרך בה הילד רואה את המשחקים ואת הפעילויות שהוא לא אוהב לעשות. צריך להחליש את תחושת ההתמכרות שלו למשחקים ולהפוך את הפעילויות האחרות למושכות יותר, כך שהוא ירגיש פחות צורך במשחקי מחשב ויותר רצון לעסוק בדברים אחרים.
אם הילד מרגיש יותר טוב כשהוא עוסק במשחקי מחשב, יש לעזור לו להשיג את אותן תחושות של טוב גם בפעילויות אחרות, כמו לימודים או פעילויות חברתיות. בכך, יש להקטין את התחושה הרעה שהוא מרגיש כאשר הוא עוסק במשימות לא נעימות ולהגדיל את תחושת ההצלחה והיכולת שהוא מרגיש כאשר הוא עוסק בפעילויות אחרות.
בסופו של דבר, המטרה היא לאסוף את המידע על מה שגורם לו להרגיש טוב ולמצוא דרכים לספק לו את אותן תחושות בדרכים אחרות, תוך כדי הפחתת ההתמכרות למשחקי מחשב.
כאשר מדובר בילד המכור למשחקי מחשב, ישנם שני גורמים עיקריים שצריך לקחת בחשבון:
1. הילד מבלה יותר מדי זמן במשחקים.
2. הזמן שהוא משקיע במשחקים בא על חשבון פעילויות אחרות כמו לימודים, סידור חדר או יציאה עם חברים.
השלב הראשון הוא להבין את הסיבה לכך שהילד מעדיף לשחק במשחקי מחשב מאשר לעסוק במשימות אחרות. אחת השאלות החשובות שיש לשאול היא: מה התחושות הטובות שהוא מקבל מהמשחקים?
תשובות כלליות כמו "כיף", "הנאה", "שמח" אינן מספקות, ויש צורך למצוא את התחושות הספציפיות שהילד חווה במשחקים. לדוגמה, ייתכן שהילד משחק במשחקי מחשב כי הוא מרגיש שהוא שולט במצב, שהוא בונה מציאות משלו, ושיש לו את היכולת לקבוע את מהלך המשחק. תחושות אלו של שליטה ויכולת עשויות להיות חסרות בחייו האמיתיים.
במקרה כזה, יש לזהות את התחומים בהם הילד מרגיש חסר שליטה בחייו, ולנסות לספק לו תחושות דומות של שליטה במצבים אחרים, למשל במשימות שהוא יכול להצליח בהן.
דוגמה נוספת עשויה להיות אם הילד משחק בתפקידים של דמויות חזקות או גיבורים, בעוד שבמציאות הוא מרגיש חסר יכולת. במקרה כזה, יש לזהות את התחומים בהם הילד מרגיש חסר יכולת ולסייע לו לפתח כישורים שיכולים להעניק לו תחושת הצלחה.
לאחר שמזהים את התחושות הטובות שהילד מקבל מהמשחקים, יש למצוא דרכים להעניק לו את אותן תחושות בדרכים אחרות. אם הוא מרגיש שליטה במשחקים, אפשר ללמד אותו כיצד להשיג תחושת שליטה בפעילויות אחרות.
מה הרגשות הרעות שהילד מרגיש כשעושה דברים אחרים?
לאחר שמבינים מה הילד מקבל מהמשחקים, יש לשאול: מה הרגשות הרעות שהוא מרגיש כאשר הוא עוסק בדברים אחרים? למשל, האם הוא לא אוהב לעשות שיעורים? האם הוא לא נהנה מלהיות עם חברים או לסדר את חדרו?
אם, לדוגמה, הוא לא אוהב לסדר את חדרו, יש להבין מה בדיוק רע לו בזה. האם הוא לא מצליח לעשות זאת בצורה מסודרת? האם זה משעמם לו? האם הוא מרגיש שאין לו שליטה על איך לסדר את החדר?
השלב הבא הוא לשנות את הדרך בה הילד רואה את הפעילויות השונות. יש להפחית את התחושות הרעות שהוא מרגיש כאשר הוא עוסק במשימות כמו סידור חדר, ולעזור לו למצוא תחושות הצלחה ויכולת גם בפעילויות יומיומיות.
השלב הבא - שינוי התחושות והפחתת ההתמכרות
לאחר שמבינים את התחושות הטובות וההרגשות הרעות, השלב הבא הוא לשנות את הדרך בה הילד רואה את המשחקים ואת הפעילויות שהוא לא אוהב לעשות. צריך להחליש את תחושת ההתמכרות שלו למשחקים ולהפוך את הפעילויות האחרות למושכות יותר, כך שהוא ירגיש פחות צורך במשחקי מחשב ויותר רצון לעסוק בדברים אחרים.
אם הילד מרגיש יותר טוב כשהוא עוסק במשחקי מחשב, יש לעזור לו להשיג את אותן תחושות של טוב גם בפעילויות אחרות, כמו לימודים או פעילויות חברתיות. בכך, יש להקטין את התחושה הרעה שהוא מרגיש כאשר הוא עוסק במשימות לא נעימות ולהגדיל את תחושת ההצלחה והיכולת שהוא מרגיש כאשר הוא עוסק בפעילויות אחרות.
בסופו של דבר, המטרה היא לאסוף את המידע על מה שגורם לו להרגיש טוב ולמצוא דרכים לספק לו את אותן תחושות בדרכים אחרות, תוך כדי הפחתת ההתמכרות למשחקי מחשב.
- התמכרות למסכים
- התמכרות למשחקי מחשב
- טיפול בהתמכרות
- איך להתמודד עם התמכרות
- איך לעזור לילד מכור
איך להתמודד עם התמכרות למשחקי מחשב?
כאשר אנחנו מדברים על ילד שמכור למשחקי מחשב, ישנם שני דברים שצריך לקחת בחשבון. הדבר הראשון הוא שהוא מבלה יותר מדי זמן במשחקים. הדבר השני הוא שהזמן שהוא משקיע במשחקים בא על חשבון פעילויות אחרות כמו לימודים, סידור חדר או יציאה עם חברים. אם הוא היה משחק במשחקי מחשב, אבל לא היה זה בא על חשבון פעילויות אחרות, לא היינו אומרים שהוא מכור למשחקי מחשב. אז השאלה המרכזית היא: למה משחקי המחשב מושכים אותו כל כך? למה הוא מעדיף לשחק במחשב מאשר לעסוק בפעילויות אחרות?
בכדי להבין איך להתמודד עם התמכרות כזו, אנחנו צריכים לשאול שתי שאלות חשובות:
1. מה התחושה הטובה שמתקבלת מהמשחקים?
למה הילד בוחר לשחק במשחקי מחשב ולא לעשות משהו אחר? האם זה כי הוא מרגיש כיף? האם זה כי הוא מרגיש הנאה או שמחה? לא, התשובות הללו לא מספיקות. התשובות כל כך כלליות שאי אפשר להיעזר בהן. אנחנו צריכים למצוא את התחושות הספציפיות שהילד חווה במשחקים.
לדוגמה, אולי הילד משחק במשחקי מחשב כי הוא מרגיש שהוא שולט במצב. הוא מרגיש שהחיים שלו תחת שליטה, שהוא בונה לעצמו מציאות משלו ושיש לו את היכולת לקבוע מה יקרה במשחק. זה סוג של תחושת שליטה ויכולת שלא תמיד קיימת לו בחיים האמיתיים. אם זה המקרה, צריך להבין באילו תחומים בחיים שלו הוא מרגיש חסר שליטה ולנסות לתת לו תחושת שליטה במצבים אחרים, כמו למשל על ידי עיסוק במשימות שהוא יכול להצליח בהן.
דוגמה נוספת: ייתכן שהילד משחק משחקי מחשב כי הוא מרגיש שיש לו יכולות שאין לו בחיים האמיתיים. אולי הוא משחק בתפקידים של דמויות חזקות או גיבורים, ובמציאות הוא מרגיש חסר יכולת. במקרה כזה, צריך לזהות את תחומי החיים שבהם הילד מרגיש חסר יכולת ולעזור לו לפתח כישורים ויכולות שיכולות להעניק לו תחושת הצלחה ויכולת. כלומר, אם במשחקי המחשב הוא מרגיש גיבור או חזק, עלינו לבדוק היכן הוא מרגיש חסר יכולת בחיים האמיתיים ולסייע לו לשפר את תחושת הערך העצמי והיכולת האישית שלו.
לאחר שמצאנו את התחושות הספציפיות שהוא מקבל מהמשחקים, עלינו לעזור לו להשיג את אותן תחושות בדרכים אחרות. אם הוא מרגיש שליטה במשחקים, אפשר ללמד אותו כיצד להשיג תחושת שליטה בפעילויות אחרות.
2. מה הרגשות הרעות שהוא מרגיש כאשר הוא עושה דברים אחרים?
עכשיו, כשהבנו מה הדברים הטובים שהוא מקבל מהמשחקים, עלינו גם להבין מה הדברים הרעים שהוא מרגיש כשעושים את הדברים שאנחנו רוצים שהוא יעשה במקום לשחק. האם הוא לא אוהב לעשות שיעורים? האם הוא לא אוהב לסדר את חדרו? האם הוא לא נהנה מלהיות עם חברים?
אם נגיד, הוא לא אוהב לסדר את חדרו, אנחנו צריכים להבין מה בדיוק רע לו בזה. האם הוא לא מצליח לעשות זאת בצורה מסודרת? האם זה משעמם לו? אולי הוא מרגיש שאין לו שליטה על איך לסדר את החדר ולכן זה נראה לו כמשימה קשה. במקרה כזה, עלינו למצוא דרכים לגרום לו להרגיש פחות רע כשעושה את המשימות האלה, ולהראות לו איך הוא יכול להרגיש הצלחה ויכולת גם כשמבצע פעילויות יומיומיות כמו סידור חדר.
במילים אחרות, כל פעילות שהוא לא אוהב לעשות, צריך לבחון את הגורמים שגורמים לו להימנע ממנה. אם הוא חושב שמשחקי מחשב נותנים לו תחושת טוב, ומנגד הוא מרגיש רע או חסר יכולת בעשיית שיעורים, אז אנחנו צריכים להקטין את התחושה הרעה הזו ולחזק את תחושת ההצלחה והיכולת כאשר הוא עוסק במשהו אחר, כמו לימודים או פעילויות חברתיות.
מה עושים אחרי שמבינים את התחושות הטובות והרע שנובעות מהמשחקים ומהפעילויות האחרות?
עלינו לשאול את עצמנו איך נוכל לשנות את הדרך בה הילד רואה את הדברים. מצד אחד, עלינו להפחית את תחושת הצורך שלו במשחקי המחשב כמרגע של כיף ושליטה. מצד שני, עלינו לשפר את התחושות שהוא מרגיש כאשר הוא עוסק בפעילויות שאנחנו רוצים שהוא יעסוק בהן, על ידי מתן תחושת הצלחה וביטחון עצמי.
השלב הבא הוא להחליש את תחושת ההתמכרות. אם הוא ירגיש פחות צורך במשחקים ויותר רצון לעסוק בדברים אחרים, התמכרות זו תפחת. ההצלחה נובעת מיכולת להבין את השורש הרגשי של ההתמכרות ולספק פתרונות חלופיים שיתנו לילד את אותה תחושת טוב בלי לשחק יותר מדי במשחקי מחשב.
בהצלחה!
כאשר אנחנו מדברים על ילד שמכור למשחקי מחשב, ישנם שני דברים שצריך לקחת בחשבון. הדבר הראשון הוא שהוא מבלה יותר מדי זמן במשחקים. הדבר השני הוא שהזמן שהוא משקיע במשחקים בא על חשבון פעילויות אחרות כמו לימודים, סידור חדר או יציאה עם חברים. אם הוא היה משחק במשחקי מחשב, אבל לא היה זה בא על חשבון פעילויות אחרות, לא היינו אומרים שהוא מכור למשחקי מחשב. אז השאלה המרכזית היא: למה משחקי המחשב מושכים אותו כל כך? למה הוא מעדיף לשחק במחשב מאשר לעסוק בפעילויות אחרות?
בכדי להבין איך להתמודד עם התמכרות כזו, אנחנו צריכים לשאול שתי שאלות חשובות:
1. מה התחושה הטובה שמתקבלת מהמשחקים?
למה הילד בוחר לשחק במשחקי מחשב ולא לעשות משהו אחר? האם זה כי הוא מרגיש כיף? האם זה כי הוא מרגיש הנאה או שמחה? לא, התשובות הללו לא מספיקות. התשובות כל כך כלליות שאי אפשר להיעזר בהן. אנחנו צריכים למצוא את התחושות הספציפיות שהילד חווה במשחקים.
לדוגמה, אולי הילד משחק במשחקי מחשב כי הוא מרגיש שהוא שולט במצב. הוא מרגיש שהחיים שלו תחת שליטה, שהוא בונה לעצמו מציאות משלו ושיש לו את היכולת לקבוע מה יקרה במשחק. זה סוג של תחושת שליטה ויכולת שלא תמיד קיימת לו בחיים האמיתיים. אם זה המקרה, צריך להבין באילו תחומים בחיים שלו הוא מרגיש חסר שליטה ולנסות לתת לו תחושת שליטה במצבים אחרים, כמו למשל על ידי עיסוק במשימות שהוא יכול להצליח בהן.
דוגמה נוספת: ייתכן שהילד משחק משחקי מחשב כי הוא מרגיש שיש לו יכולות שאין לו בחיים האמיתיים. אולי הוא משחק בתפקידים של דמויות חזקות או גיבורים, ובמציאות הוא מרגיש חסר יכולת. במקרה כזה, צריך לזהות את תחומי החיים שבהם הילד מרגיש חסר יכולת ולעזור לו לפתח כישורים ויכולות שיכולות להעניק לו תחושת הצלחה ויכולת. כלומר, אם במשחקי המחשב הוא מרגיש גיבור או חזק, עלינו לבדוק היכן הוא מרגיש חסר יכולת בחיים האמיתיים ולסייע לו לשפר את תחושת הערך העצמי והיכולת האישית שלו.
לאחר שמצאנו את התחושות הספציפיות שהוא מקבל מהמשחקים, עלינו לעזור לו להשיג את אותן תחושות בדרכים אחרות. אם הוא מרגיש שליטה במשחקים, אפשר ללמד אותו כיצד להשיג תחושת שליטה בפעילויות אחרות.
2. מה הרגשות הרעות שהוא מרגיש כאשר הוא עושה דברים אחרים?
עכשיו, כשהבנו מה הדברים הטובים שהוא מקבל מהמשחקים, עלינו גם להבין מה הדברים הרעים שהוא מרגיש כשעושים את הדברים שאנחנו רוצים שהוא יעשה במקום לשחק. האם הוא לא אוהב לעשות שיעורים? האם הוא לא אוהב לסדר את חדרו? האם הוא לא נהנה מלהיות עם חברים?
אם נגיד, הוא לא אוהב לסדר את חדרו, אנחנו צריכים להבין מה בדיוק רע לו בזה. האם הוא לא מצליח לעשות זאת בצורה מסודרת? האם זה משעמם לו? אולי הוא מרגיש שאין לו שליטה על איך לסדר את החדר ולכן זה נראה לו כמשימה קשה. במקרה כזה, עלינו למצוא דרכים לגרום לו להרגיש פחות רע כשעושה את המשימות האלה, ולהראות לו איך הוא יכול להרגיש הצלחה ויכולת גם כשמבצע פעילויות יומיומיות כמו סידור חדר.
במילים אחרות, כל פעילות שהוא לא אוהב לעשות, צריך לבחון את הגורמים שגורמים לו להימנע ממנה. אם הוא חושב שמשחקי מחשב נותנים לו תחושת טוב, ומנגד הוא מרגיש רע או חסר יכולת בעשיית שיעורים, אז אנחנו צריכים להקטין את התחושה הרעה הזו ולחזק את תחושת ההצלחה והיכולת כאשר הוא עוסק במשהו אחר, כמו לימודים או פעילויות חברתיות.
מה עושים אחרי שמבינים את התחושות הטובות והרע שנובעות מהמשחקים ומהפעילויות האחרות?
עלינו לשאול את עצמנו איך נוכל לשנות את הדרך בה הילד רואה את הדברים. מצד אחד, עלינו להפחית את תחושת הצורך שלו במשחקי המחשב כמרגע של כיף ושליטה. מצד שני, עלינו לשפר את התחושות שהוא מרגיש כאשר הוא עוסק בפעילויות שאנחנו רוצים שהוא יעסוק בהן, על ידי מתן תחושת הצלחה וביטחון עצמי.
השלב הבא הוא להחליש את תחושת ההתמכרות. אם הוא ירגיש פחות צורך במשחקים ויותר רצון לעסוק בדברים אחרים, התמכרות זו תפחת. ההצלחה נובעת מיכולת להבין את השורש הרגשי של ההתמכרות ולספק פתרונות חלופיים שיתנו לילד את אותה תחושת טוב בלי לשחק יותר מדי במשחקי מחשב.
בהצלחה!