15:01איך לעזור לילד עם בעיות קשב וריכוז להצליח בלימודים? איך ללמד ילד עם הפרעות קשב וריכוז קשות? מה לעשות אם לילד קשה להתרכז בלימודים? איך אפשר לפתח את השכל מכל דבר? איך אפשר להתפתח רוחנית באמצעות שאיפה למצוינות בכל תחום?
איך לעזור לילד עם בעיות קשב וריכוז להצליח בלימודים?
כדי לעזור לילד עם בעיות קשב וריכוז להצליח בלימודים, אליעד כהן מסביר שישנן שתי דרכים עיקריות שנפוצות מאוד אך אינן הדרך האופטימלית. הדרך הראשונה היא באמצעות הפחדה וענישה, כלומר, להעניש את הילד כשהוא לא מתרכז, כך שהפחד יגרום לו להקשיב. הדרך השנייה היא לתגמל אותו באמצעות פרס על הקשבה וריכוז, כך שימשך לשיעור מתוך מוטיבציה לקבל את התגמול. אפשר גם לשלב את שתי הדרכים: להעניש אותו כשהוא לא מרוכז, ואז להציע לו פרס או הצלה כתגובה חיובית להקשבה.
אליעד כהן מציין כי שיטות אלו יעילות באופן זמני בלבד ולמטרה ספציפית מאוד, כמו להציל ילד מסכנה רגעית. אך הן אינן תורמות להתפתחותו השכלית לטווח הארוך, כי הילד לא ילמד לחשוב בעצמו אלא יפעל מתוך פחד או רצון לתגמול בלבד.
הדרך הנכונה והטובה ביותר לעזור לילד להצליח היא להתייחס למה שמעניין אותו כרגע ולעזור לו לפתח את השכל דרך אותו תחום עניין. למשל, אם הילד מתעניין בכדורגל, אז במקום להכריח אותו ללמוד מתמטיקה או היסטוריה, אפשר ללמד אותו לחשוב דרך כדורגל: איך הכי נכון לבעוט בכדור, מה הזווית האופטימלית לשער, מהן הטכניקות הטובות ביותר. הילד יתחיל לחשוב לעומק, ובכך יפתח את השכל שלו בדרך שהכי מעניינת אותו.
איך לגרום לילד עם הפרעות קשב ללמוד בלי כפייה?
אליעד מדגיש כי צריך לגשת אל הילד כחבר ולא כמי שמנסה לשלוט בו בכוח. אם הילד מרגיש שמישהו מנסה להכריח אותו, הוא יפתח התנגדות ויחסום את עצמו. לעומת זאת, אם האדם שמנסה ללמד אותו מגיע בגישה חברית אמיתית, ללא לחץ, הילד ייפתח ויספר אפילו דברים שהוא מפחד לומר לעצמו.
כדי להשיג זאת, חשוב לתת לילד להוביל את הדרך, לשאול אותו מה באמת מעניין אותו לעשות. אפילו אם הילד לא אומר במפורש מה מעניין אותו, עדיין אפשר להתבונן בו, לראות במה הוא מתעסק או במה הוא מתעניין באופן טבעי, ולהתחיל משם. הרעיון הוא להפוך את התחביב או את התחום שהילד אוהב למשהו שדרכו הוא יוכל לפתח את השכל וללמוד מיומנויות למידה וחשיבה.
למה לא צריכה להיות סתירה בין התפתחות רוחנית ועבודה יומיומית?
אליעד כהן מדבר על כך שאנשים לעיתים חושבים שיש סתירה בין הפעולות הגשמיות שהם עושים בחיים, כמו ניקיון הבית או עבודה רגילה, לבין התפתחות רוחנית וחקירה עצמית. אך לדבריו, אין באמת סתירה. הסיבה שאנשים רואים סתירה היא מפני שהם מבצעים את הפעולות שלהם בלי לחשוב עליהן לעומק, בצורה אוטומטית, בלי לשאול שאלות או לבדוק האם הם עושים את הדברים בדרך הטובה והיעילה ביותר.
לעומת זאת, הדרך הנכונה היא להפוך כל פעולה למעין מדיטציה והתבוננות רוחנית, בכך שהאדם שואל את עצמו תמיד איך הוא יכול לבצע את הפעולה באופן הכי טוב שאפשר. למשל, כשמנקים את הבית אפשר לשאול: "האם אני בטוח שזו הדרך הכי טובה לנקות? אולי יש דרך יעילה יותר? אולי אני יכול לבצע את זה בפחות מאמץ או בזמן קצר יותר?" כך האדם לא רק מנקה את הבית, אלא גם מפעיל את השכל ומפתח אותו תוך כדי הפעולה.
איך אפשר לפתח את השכל מכל דבר קטן?
אליעד מסביר שכל מטרה וכל פעולה יכולה לשמש כאמצעי לפיתוח השכל, אם האדם מתייחס אליה נכון. המטרה עצמה לא משנה, בין אם זו למידה לבחינה, ניקוי הבית, בישול, או אפילו פעולות פנאי פשוטות. מה שמשנה זה שהאדם מתייחס אליה כאל אתגר שכלי ושואל את עצמו כל הזמן איך אפשר לשפר, להתייעל ולהגיע לשלמות המקסימלית האפשרית. ברגע שהאדם מתרגל גישה זו, הוא ימצא עניין בכל דבר שהוא עושה, והשכל שלו יתפתח כל הזמן.
איך להתפתח רוחנית באמצעות שאיפה למצוינות?
ההתפתחות הרוחנית, על פי אליעד כהן, מגיעה מתוך שאיפה מתמדת להיות הכי טוב במה שעושים. כשאדם מתאמץ להיות הטוב ביותר בכל דבר, הוא למעשה מחויב לשאול את עצמו שאלות, לבדוק ולחקור דרכים חדשות. השאיפה למצוינות בכל פעולה ובכל תחום, בין אם מדובר בעבודה, תחביב או מטלה שגרתית, מאלצת את האדם לחשוב, להטיל ספק, ולהיות מודע למעשים שלו.
כל פעולה קטנה הופכת להזדמנות לחקירה ולשיפור. בדרך זו האדם לא רק משיג את המטרות שלו בצורה יעילה יותר, אלא גם מרוויח התפתחות רוחנית משמעותית. הפעולה עצמה הופכת לתירוץ בלבד כדי להפעיל את החשיבה ולהתקרב לאמת ולתובנות עמוקות יותר.
איך לעזור לילד להיות הכי חכם באמצעות התחביבים שלו?
אליעד ממליץ לגשת אל התחביבים של הילד כנקודת מוצא לפיתוח השכל והחשיבה שלו. במקום להתעקש שהילד ילמד דברים שלא מעניינים אותו, עדיף לקחת את מה שמושך את הילד ולהשתמש בזה ככלי לימודי. כך למשל, ילד שמתעניין בציור או בכדורגל יוכל ללמוד הרבה מיומנויות חשיבה מתוחכמות על ידי חקירה של התחביב האהוב עליו, בתנאי שהמבוגר מכוון אותו לחשוב על דרכים חדשות ומקוריות לבצע את אותו תחביב.
הגישה הנכונה היא תמיד לשאול את הילד שאלות מכוונות כמו "למה אתה עושה כך? האם זו הדרך הטובה ביותר? מה יכול להיות טוב יותר?" וכך הילד מתרגל להפעיל את החשיבה העצמית שלו, מפתח יכולות למידה, ובעיקר מצליח ליהנות מהלימוד ומהעשייה.
כדי לעזור לילד עם בעיות קשב וריכוז להצליח בלימודים, אליעד כהן מסביר שישנן שתי דרכים עיקריות שנפוצות מאוד אך אינן הדרך האופטימלית. הדרך הראשונה היא באמצעות הפחדה וענישה, כלומר, להעניש את הילד כשהוא לא מתרכז, כך שהפחד יגרום לו להקשיב. הדרך השנייה היא לתגמל אותו באמצעות פרס על הקשבה וריכוז, כך שימשך לשיעור מתוך מוטיבציה לקבל את התגמול. אפשר גם לשלב את שתי הדרכים: להעניש אותו כשהוא לא מרוכז, ואז להציע לו פרס או הצלה כתגובה חיובית להקשבה.
אליעד כהן מציין כי שיטות אלו יעילות באופן זמני בלבד ולמטרה ספציפית מאוד, כמו להציל ילד מסכנה רגעית. אך הן אינן תורמות להתפתחותו השכלית לטווח הארוך, כי הילד לא ילמד לחשוב בעצמו אלא יפעל מתוך פחד או רצון לתגמול בלבד.
הדרך הנכונה והטובה ביותר לעזור לילד להצליח היא להתייחס למה שמעניין אותו כרגע ולעזור לו לפתח את השכל דרך אותו תחום עניין. למשל, אם הילד מתעניין בכדורגל, אז במקום להכריח אותו ללמוד מתמטיקה או היסטוריה, אפשר ללמד אותו לחשוב דרך כדורגל: איך הכי נכון לבעוט בכדור, מה הזווית האופטימלית לשער, מהן הטכניקות הטובות ביותר. הילד יתחיל לחשוב לעומק, ובכך יפתח את השכל שלו בדרך שהכי מעניינת אותו.
איך לגרום לילד עם הפרעות קשב ללמוד בלי כפייה?
אליעד מדגיש כי צריך לגשת אל הילד כחבר ולא כמי שמנסה לשלוט בו בכוח. אם הילד מרגיש שמישהו מנסה להכריח אותו, הוא יפתח התנגדות ויחסום את עצמו. לעומת זאת, אם האדם שמנסה ללמד אותו מגיע בגישה חברית אמיתית, ללא לחץ, הילד ייפתח ויספר אפילו דברים שהוא מפחד לומר לעצמו.
כדי להשיג זאת, חשוב לתת לילד להוביל את הדרך, לשאול אותו מה באמת מעניין אותו לעשות. אפילו אם הילד לא אומר במפורש מה מעניין אותו, עדיין אפשר להתבונן בו, לראות במה הוא מתעסק או במה הוא מתעניין באופן טבעי, ולהתחיל משם. הרעיון הוא להפוך את התחביב או את התחום שהילד אוהב למשהו שדרכו הוא יוכל לפתח את השכל וללמוד מיומנויות למידה וחשיבה.
למה לא צריכה להיות סתירה בין התפתחות רוחנית ועבודה יומיומית?
אליעד כהן מדבר על כך שאנשים לעיתים חושבים שיש סתירה בין הפעולות הגשמיות שהם עושים בחיים, כמו ניקיון הבית או עבודה רגילה, לבין התפתחות רוחנית וחקירה עצמית. אך לדבריו, אין באמת סתירה. הסיבה שאנשים רואים סתירה היא מפני שהם מבצעים את הפעולות שלהם בלי לחשוב עליהן לעומק, בצורה אוטומטית, בלי לשאול שאלות או לבדוק האם הם עושים את הדברים בדרך הטובה והיעילה ביותר.
לעומת זאת, הדרך הנכונה היא להפוך כל פעולה למעין מדיטציה והתבוננות רוחנית, בכך שהאדם שואל את עצמו תמיד איך הוא יכול לבצע את הפעולה באופן הכי טוב שאפשר. למשל, כשמנקים את הבית אפשר לשאול: "האם אני בטוח שזו הדרך הכי טובה לנקות? אולי יש דרך יעילה יותר? אולי אני יכול לבצע את זה בפחות מאמץ או בזמן קצר יותר?" כך האדם לא רק מנקה את הבית, אלא גם מפעיל את השכל ומפתח אותו תוך כדי הפעולה.
איך אפשר לפתח את השכל מכל דבר קטן?
אליעד מסביר שכל מטרה וכל פעולה יכולה לשמש כאמצעי לפיתוח השכל, אם האדם מתייחס אליה נכון. המטרה עצמה לא משנה, בין אם זו למידה לבחינה, ניקוי הבית, בישול, או אפילו פעולות פנאי פשוטות. מה שמשנה זה שהאדם מתייחס אליה כאל אתגר שכלי ושואל את עצמו כל הזמן איך אפשר לשפר, להתייעל ולהגיע לשלמות המקסימלית האפשרית. ברגע שהאדם מתרגל גישה זו, הוא ימצא עניין בכל דבר שהוא עושה, והשכל שלו יתפתח כל הזמן.
איך להתפתח רוחנית באמצעות שאיפה למצוינות?
ההתפתחות הרוחנית, על פי אליעד כהן, מגיעה מתוך שאיפה מתמדת להיות הכי טוב במה שעושים. כשאדם מתאמץ להיות הטוב ביותר בכל דבר, הוא למעשה מחויב לשאול את עצמו שאלות, לבדוק ולחקור דרכים חדשות. השאיפה למצוינות בכל פעולה ובכל תחום, בין אם מדובר בעבודה, תחביב או מטלה שגרתית, מאלצת את האדם לחשוב, להטיל ספק, ולהיות מודע למעשים שלו.
כל פעולה קטנה הופכת להזדמנות לחקירה ולשיפור. בדרך זו האדם לא רק משיג את המטרות שלו בצורה יעילה יותר, אלא גם מרוויח התפתחות רוחנית משמעותית. הפעולה עצמה הופכת לתירוץ בלבד כדי להפעיל את החשיבה ולהתקרב לאמת ולתובנות עמוקות יותר.
איך לעזור לילד להיות הכי חכם באמצעות התחביבים שלו?
אליעד ממליץ לגשת אל התחביבים של הילד כנקודת מוצא לפיתוח השכל והחשיבה שלו. במקום להתעקש שהילד ילמד דברים שלא מעניינים אותו, עדיף לקחת את מה שמושך את הילד ולהשתמש בזה ככלי לימודי. כך למשל, ילד שמתעניין בציור או בכדורגל יוכל ללמוד הרבה מיומנויות חשיבה מתוחכמות על ידי חקירה של התחביב האהוב עליו, בתנאי שהמבוגר מכוון אותו לחשוב על דרכים חדשות ומקוריות לבצע את אותו תחביב.
הגישה הנכונה היא תמיד לשאול את הילד שאלות מכוונות כמו "למה אתה עושה כך? האם זו הדרך הטובה ביותר? מה יכול להיות טוב יותר?" וכך הילד מתרגל להפעיל את החשיבה העצמית שלו, מפתח יכולות למידה, ובעיקר מצליח ליהנות מהלימוד ומהעשייה.
- איך לעזור לילד עם הפרעות קשב וריכוז?
- איך לגרום לילד להצליח בלימודים?
- התפתחות רוחנית דרך מצוינות
- איך לפתח שכל וחשיבה מכל דבר?
- מה לעשות אם הילד לא רוצה ללמוד?
- איך להפוך תחביב לכלי למידה?
- האם יש סתירה בין חומריות לרוחניות?