... התנגדות, הפרעת odd, הפרעה התנהגותית מרדנית, הפרעת סרבנות, הפרעת עקשנות, התנהגות נגטיביסטית, הפרעת מרדנות אצל
ילדים , הפרעה מרדנית מתנגדת, הפרעה מתנגדת, הפרעה התפתחותית מהי הפרעת התנגדות ואיך ניתן להתמודד איתה אצל
ילדים? הפרעת התנגדות, הידועה ... בדפוס חוזר של התנהגות נגטיביסטית, עקשנית, מתריסה, מתנגדת ומרדנית, בעיקר כלפי דמויות סמכות כמו הורים או מורים.
ילדים הסובלים מההפרעה בדרך כלל יתנגדו לבצע כל פעולה שנאמר להם לעשות, גם אם זו פעולה שהם עצמם רצו לבצע מלכתחילה. לדוגמה, אם
ילד הסובל מהפרעת התנגדות רוצה לשתות מים, ברגע שמבוגר יגיד לו לך לשתות מים,
הילד מיד יתנגד ויבחר לא לשתות, רק ... להתבטא לא רק מול ההורים, אלא גם מול חברים, מורים או דמויות סמכות אחרות בסביבה שלו. מה המניע הפסיכולוגי להתנגדות אצל
ילדים? לפי אליעד כהן, ההסבר הבסיסי להפרעת התנגדות טמון בצורך של
הילד לא להרגיש משועבד או תחת שליטה של אחרים.
הילד תופס את המצב כך: אם אני עושה ... אלו הן הלב של ההפרעה. הסיבה המרכזית להתנהגות זו אינה דווקא התנגדות לפעולה עצמה, אלא להתנגדות לרעיון של שליטה מבחוץ.
הילד לא רוצה להרגיש שמישהו אחר שולט בו, ולכן מתנגד באופן אוטומטי כמעט לכל דרישה שמופנית כלפיו. איך אפשר לעזור
לילד עם הפרעת התנגדות? אליעד כהן ... עם ההפרעה בצורה יעילה: הבנת שורש ההתנגדות: יש להבין שההתנגדות היא לא בהכרח לפעולה, אלא לתחושת השעבוד והכפייה.
הילד מנסה להימנע מתחושה שהוא עושה משהו בגלל שמישהו אחר אומר לו לעשות. שינוי התפיסה של
הילד: להראות
לילד שהוא בכל מקרה משועבד - לאנשים ... של עצמו. גם כשהוא לא מקשיב לאחרים, הוא עדיין כפוף לרצון שלו להתנגד, וזה סוג אחר של שעבוד. ההבנה הזו יכולה לעזור
לילד לראות את ההתנהגות שלו בפרספקטיבה שונה. לא להכריח את
הילד לרצות, אלא להקל עליו את ההתנגדות: במקום לומר
לילד תרצה לעשות את זה, אפשר להגיד אל תתנגד לזה. בדרך זו,
הילד לא חייב להרגיש שהוא מקבל על עצמו את הרצון של אחרים אלא פשוט מפסיק להתנגד. לתת
לילד להרגיש שהוא בוחר: להסביר
לילד שהוא לא חייב לעשות כלום, אבל שאם הוא בוחר לעשות משהו כי זה לטובתו, זו עדיין בחירה שלו והוא לא באמת משועבד. לדוגמה, אם
הילד לא רוצה לאכול כשאומרים לו, אפשר להגיד לו אתה לא חייב לאכול. אם אתה רוצה - תאכל, אם לא - אל תאכל. כך
הילד מקבל את האפשרות לבחור, ומפסיק ... לרצות, אלא לעזור לו להבין שהוא יכול להפסיק להיאבק ולהתנגד לרעיון שמישהו אחר מנסה לשלוט בו. מהן ההנחות הלא נכונות של
ילד עם הפרעת התנגדות? אליעד כהן מסביר שיש שתי הנחות מרכזיות מוטעות
שילד עם הפרעת התנגדות מחזיק בהן: הנחה ראשונה: אם אני עושה מה שאומרים לי, אני משועבד וזה רע.
הילד צריך להבין שזה לא בהכרח רע ... שגם במצב זה הוא עדיין משועבד - הפעם לרצונו להתנגד. אין מצב בו הוא באמת חופשי לחלוטין. התובנה המשמעותית שצריך להעביר
לילד היא שהוא תמיד משועבד בצורה כזו או אחרת - או לרצונות של אחרים או לרצונות שלו עצמו. המטרה היא לא לשכנע את
הילד לבחור בצד אחד אלא להראות לו שאין באמת הבדל גדול בין שני המצבים. איך ניתן לשנות את ההרגשה של
הילד כלפי שעבוד? יש ללמד את
הילד להטיל ספק ברגשותיו ובתפיסותיו כלפי הרעיון של שעבוד ושליטה.
כשילד אומר אני לא רוצה לעשות משהו כי ... או לא לרצות דבר מסוים, אלא יכול פשוט להפסיק להיאבק בתחושת ההתנגדות. אליעד כהן מדגיש שחשוב מאוד להבין שזה לא משנה אם
הילד עושה או לא עושה משהו - כל עוד ...